Beschrijving
Op weg naar een innovatieve en succesvolle strategie!
Ambitieuze kantoren kiezen een nieuwe koers: De strategie van accountantskantoren is aan vernieuwing toe.
U gaat steeds minder verdienen aan het samenstellen en controleren van jaarrekeningen en het doen van aangiften. Deze producten worden voor de ondernemer steeds minder waard en zijn in de perceptie van klanten allemaal hetzelfde. U wilt meer winst maken, echter De markt krimpt en de verwachting is dat de markt blijft krimpen. De veranderingen in de markt zijn ingrijpend en voltrekken zich in een rap tempo. De traditionele producten en diensten van een accountant worden door de klant gezien als een kostenpost, waarop bezuinigd kan worden. Accountantskantoren onderscheiden zich niet of nauwelijks van elkaar. De waan van de dag overheerst, hierdoor speelt u niet snel genoeg in op de veranderende omstandigheden.
De vennoten gunnen zich niet de tijd om zich met de lange termijn doelstellingen bezig te houden, waardoor een inspirerende visie ontbreekt. Het huidige business model van uurtje-factuurtje staat onder druk. Accountantskantoren proberen nog alles voor iedereen te betekenen. Dat leidt tot middelmatigheid.
Nieuwe strategie en business model
Doorgaan op dezelfde manier betekent minder winst maken en inkrimping van uw personeelsbestand. Dit is geen optie meer. Nu is het tijd om na te denken over uw business model en dit te vernieuwen!
We gaan hiermee concreet aan de slag in de uitdagende Route ‘Op weg naar een innovatieve en succesvolle strategie!’
Wat is het doel van de Route : Op weg naar een succesvolle en innovatieve strategie!’
Door inzicht te verkrijgen in:
- Huidige ambities en koers van de organisatie…
- (Ontwikkeling van) externe context van de organisatie
- Interne omstandigheden van de organisatie
- ‘Fit’ van huidige ambities en koers met interne en externe context
- Strategische opties op basis van analyse
Komen tot:
- Stevig gefundeerde en breed gedragen (nieuwe) strategische koers
- Concreet businessplan op hoofdlijnen om invulling te geven aan ambities
- Optimale aansluiting van plannen en doelstellingen bij aanbod (HPO-) programma
Ambitieuze kantoren kiezen een nieuwe koers: De strategie van accountantskantoren is aan vernieuwing toe.
U gaat steeds minder verdienen aan het samenstellen en controleren van jaarrekeningen en het doen van aangiften. Deze producten worden voor de ondernemer steeds minder waard en zijn in de perceptie van klanten allemaal hetzelfde. U wilt meer winst maken, echter De markt krimpt en de verwachting is dat de markt blijft krimpen. De veranderingen in de markt zijn ingrijpend en voltrekken zich in een rap tempo. De traditionele producten en diensten van een accountant worden door de klant gezien als een kostenpost, waarop bezuinigd kan worden. Accountantskantoren onderscheiden zich niet of nauwelijks van elkaar. De waan van de dag overheerst, hierdoor speelt u niet snel genoeg in op de veranderende omstandigheden.
De vennoten gunnen zich niet de tijd om zich met de lange termijn doelstellingen bezig te houden, waardoor een inspirerende visie ontbreekt. Het huidige business model van uurtje-factuurtje staat onder druk. Accountantskantoren proberen nog alles voor iedereen te betekenen. Dat leidt tot middelmatigheid.
Nieuwe strategie en business model
Doorgaan op dezelfde manier betekent minder winst maken en inkrimping van uw personeelsbestand. Dit is geen optie meer. Nu is het tijd om na te denken over uw business model en dit te vernieuwen!
We gaan hiermee concreet aan de slag in de uitdagende Route ‘Op weg naar een innovatieve en succesvolle strategie!’
Resultaat per werksessie omschreven:
Sessie 1: Hoe zien wij onszelf nu? (inclusief inzicht in Slagkracht directie)
Inventarisatie huidige situatie:
Missie en visie
Kernwaarden
Strategisch kader
Generieke strategie
Primaire markt- en klant-segmenten
Sessie 2: Hoe ziet onze context eruit?
Hoe ontwikkelt de totale sector zich?
Welke trends drijven die ontwikkelingen?
Wat betekenen die brede trends en ontwikkelingen voor ons als organisatie?
Wat gebeurt er dichter bij huis?
Wie zijn directe concurrenten?
Wat houdt onze klanten bezig?
Sessie 3: Hoe staat onze organisatie ervoor?
Wat zijn onze belangrijkste troeven, en waar zit onze Achilleshiel?
Wat kenmerkt onze bedrijfscultuur?
Hoe staan wij er financieel voor?
Welke competenties hebben wij in huis?
Welke ontbreken?
In hoeverre is onze organisatie klaar voor onze (aangescherpte) ambities?
Sessie 4: Strategische fit en opties
Strategische fit: In hoeverre behoeven onze huidige ambitie en strategie aanscherping?
Strategische opties: op welke manier en zouden wij onze ambities succesvol kunnen herijken?
Strategische keuzes: welke ambities en route daar naartoe worden uiteindelijk gekozen?
Sessie 5: Keuzes en schets businessplan
Welke implicaties hebben onze strategische keuze voor verschillende thema’s?
Wat is er concreet maar op hoofdlijnen nodig om onze ambities waar te maken?
In vijf sessies gaan we met uw organisatie naar een nieuwe en succesvolle strategie.
Onderwerpen per werksessie:
1)Hoe zien wij onszelf nu? (inclusief inzicht in Slagkracht directie)
2)Hoe ziet onze context eruit?
3)Hoe staat onze organisatie ervoor?
4)Strategische fit en opties
Wat is het doel van de Route : Op weg naar een succesvolle en innovatieve strategie!’
Door inzicht te verkrijgen in:
- Huidige ambities en koers van de organisatie…
- (Ontwikkeling van) externe context van de organisatie
- Interne omstandigheden van de organisatie
- ‘Fit’ van huidige ambities en koers met interne en externe context
- Strategische opties op basis van analyse
Komen tot:
- Stevig gefundeerde en breed gedragen (nieuwe) strategische koers
- Concreet businessplan op hoofdlijnen om invulling te geven aan ambities
- Optimale aansluiting van plannen en doelstellingen bij aanbod (HPO-) programma
5) Keuzes en schets businessplan
Ambitieuze accountants kantoren die op weg willen naar een nieuwe toekomst met meer rendement en écht onderscheidend vermogen. Accountants die durven te veranderen aan de hand van een gedegen traject.
Werkwijze:
Aan de hand van 5 werksessies doorlopen wij een traject dat zich bewezen heeft. Veel input, ideeën en voorbeelden wordt gegeven en de verandering vindt plaats in de praktijk naar iedere sessie door de concrete doorvertaling. Diverse analyses maken deel uit van het traject zoals klantevredenheid, strategie analyse, poweranalyse directie, cultuuranalyse, doorbraakanalyse en mogelijk tot High Performance niveau.
Duur is per kantoor afhankelijk van type kantoor, slakkracht directie, informatievoorziening en andere omstandigheden.
Beperkt aantal bij voorkeur directieleden maatschap in samenwerking met aantal medewerkers die voortrekkers rol kunnen vervullen.
Investering is afhankelijk van maatwerkafspraken.
PE punten worden verstrekt
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.